SYMFONIEORKEST SJOSJANIM

Christelijk Symfonieorkest Sjosjanim bestaat sinds 1996 en wordt gevormd door een groep van ca. 50 enthousiaste musici. Sinds november 2015 staat het orkest onder leiding van dirigent Mark Snitselaar. 

Het christelijk karakter van Symfonieorkest Sjosjanim vertaalt zich in handelwijze, repertoirekeuze en sfeer van het orkest. Zo is statutair vastgelegd dat er niet op zondag gespeeld of gerepeteerd wordt. Er zal in repertoire keuze rekening gehouden worden met de mogelijke acceptatie door leden en achterban, worden er bewust ook bewerkingen van psalmen en gezangen op de lessenaars gezet en wordt desgevraagd een bijdrage geleverd aan ‘evenementen’ van de Gereformeerde Gezindte, zoals avonden van Woord&Daad.

Ter gelegenheid van het eerste lustrum van Sjosjanim is een cd uitgebracht. Het tweede lustrum werd gevierd in 2006 met een concertserie, waaraan o.a. Klaas Jan Mulder medewerking verleende. In 2007 bracht Sjosjanim onder de titel ‘Orkestraal koraal’ een tweede cd uit met koraalgebonden muziek met van o.a. Bach, Mendelssohn, Brahms, Reger en Vaughan Williams. De derde CD werd uitgebracht in 2014, hierop zijn onder andere de Biblische Lieder van Dvorák te beluisteren.

De samenstelling is die van een compleet symfonieorkest en omvat 1e en 2e violen, altviolen, celli, bassen, fluiten, hobo’s, klarinetten, fagotten, hoorns, trompetten, trombones en pauken. 

Volg ons ook op Facebook!


DIRIGENT Mark snitselaar

Mark is als vaste dirigent werkzaam bij de symfonieorkesten Sjosjanim en Ad Hoc Orkest (Utrecht). Verder is hij dirigent van het Nijmeegs Blazersensemble. Zijn stijl kenmerkt zich door een aanstekelijke gedrevenheid, waarmee hij de musici inspireert en motiveert,  om zo het beste uit zichzelf naar boven te halen.

Momenteel volgt Mark privélessen orkestdirectie bij Jan Stulen en Jurjen Hempel. Verder kreeg hij les van Antony Hermus.

Aankomend seizoen staan er weer prachtige werken op het programma zoals ‘Symfonie nr.5’ van Mendelssohn, ‘Symfonie in c mineur’ van Grieg, ‘Vioolconcert nr. 1’ van Bruch, ‘Overtüre, Scherzo en Finale’ van Schumann, ‘Pelleas et Melisande’ van Sibelius en ‘Sigfried-Idyll’ van Wagner.

Zeer bijzonder wordt de serie met Jong-Talent-concerten waarin Mark het Nijmeegs Blazers Ensemble dirigeert in Concertgebouw de Vereeninging in Nijmegen. In het eerste concert in januari 2018, staat naast ‘Respiration Suite’ van Jurriaan Andriessen en ‘Serenade, opus 44’ van Antonin Dvorak, het ‘Vioolconcert’ van Kurt Weill op het programma, met de jonge violiste Cecilia van Berkum in de hoofdrol. In het concert in juni dirigeert Mark ‘Aubade’ van Francis Poulenc, met de jonge pianist Martin Oei als solist. Verder op het programma ‘Dixtuor’ van Enescu en ‘Symphony de chambre nr. 5’ van Darius Milhaud.

Naast de vaste ensembles waar hij aan verbonden is, werkte Mark als repetitor bij Symfonieorkest Sonante, Arnhems Symphonie Orkest NOVA en het Utrechts Studenten Koor en Orkest (usko).

Van 2010 tot 2016 was Mark dirigent van de fanfare van OBK Otterlo en

Van 2003 tot 2012 was hij als artistiek leider en dirigent verbonden aan Het Edes Orkest.

KAMERORKEST


Sjosjanim kent zowel een symfonieorkest als een kamerorkest. Het kamerorkest speelt muziek die speciaal bestemd is voor orkesten met kleinere bezetting en wordt daarom regelmatig ingezet voor samenwerkingen met koren. 

De kamermuziek komt voor vanaf de Barok periode. In de Renaissance ontstond meer en meer de aandacht voor klankkleur op instrumenten. Dit was een grote stimulans voor het maken en ontwikkelen van nieuwe instrumenten. De componist ging spelen met het contrast en de verschillende klankkleuren door het samenvoegen van verschillende instrumenten. Zo werd steeds meer een orkestratie voorgeschreven door de componist. De nieuwe rijkdom aan muziekinstrumenten en haar toenemende belangrijkheid zorgde ervoor dat in de 16e eeuw veel muziek verscheen voor ensembles. In de 17e eeuw kreeg het ensemble min of meer zijn vaste bezetting. Daarbij werd het strijkorkest de vaste kern van het ensemble. Het klavecimbel trad vaak op als harmonische steun. En er waren aanvullingen van de verschillende blaasinstrumenten.


sjosjanim voor u?

Het kamerorkest en het gehele symfonieorkest werken graag mee aan uitvoeringen. Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden.